01 December, 2011

# TeNTaNG KeJa #


Hari nie genap satu tahun satu bulan aku bekerja di sini..Sat je masa berlalu.Aku bekerja di bahagian purchasing..Ape kebenda tu??? Tak faham laaaa....Alaaaahhh, bahagian oder-oder barang nie..Dulu masa aku start keja aku agak blur sebab tak faham apa menatang yang diorang nak..

Fisrt time aku dengaq perkataan ringgi..Korang tau ke apekebenda ringgi tu??? Alang kah peliknyer perkataan itu..Jelik bebenor...Aisshhhhh.....Tension tahap tenuk dah nie..Asyik sebut ringgi, ringgi, ringgi..Naik bebulu telingga aku mendengarnya..



Meh sini aku tunjuk ape yang di maksudkan dengan ringgi..

VVVV
VVV
V

 ~ CONTOH RINGGI ~

 Tu yang dibulatkan dengan wana merah..Nampak dak??? Kalau tak nampak pendek umur...Hehehe..Ooooohhhh...baru aku paham..

Ringgi perlu dibuat sekiranya belian barang mencecah RM300 dan ke atas..Contoh nombor di atas adalah
11-11-078...
Ceh macam nombor ekor laa pulak..Pelik noh...Start dari situ aku dah memahami apa karier aku yang sebenar..

Masa mula-mula dulu, aku banyak buat silap.Terlebih Print P/O..Nasib laa bos aku sporting..Dye senyum jaaa...Adoihhhhhhh....Hehe..Biasa laa tu..Mana ada manusia perfect kan..


Di sini aku nak tunjuk apa itu P/O yang hari-hari aku kena buat..Urrrmmm sampai naik juling mata..(@_@)

P/O tu maksudnya Purchase Order..Itulah rutin harian aku kena buat..

WAJiBBBBB..!!!

VVV
VV
V

~ C0NT0H  P/O ~




Dah settle semua baru aku buat GRN...GRN tu menatang apa pulakk...Bermata kah, berhidung kah, bermuka kah??? Ehhhh, tak laaaa....Issshhhh...Gerun ngat eh dengaq..GRN tu ialah
Good Receipt Note No. - Indirect

Example : GR1111-0108






Jom tgok rupa sebenar GRN..





Fuiyo00hhhhh....Dah siap...Lepas tu, print laaaa....


Settle n Complete..!!!


Jalan terkedek-kedek pergi kat b0s aku..Dengan muka selamber..



B0s nak signnnnnn  =)








Syiappppp,,,!!!!! heheheheh.....










No comments:

Post a Comment